pátek 9. května 2008

Reklama a inteligence.

Když se člověk zmíní, že sleduje reklamu, vystaví se okamžitě společenskému opovržení. V intelektuálních kruzích je sledování reklamy považováno za nepřijatelné a člověku se dostane stejného opovržení, jako katolíkovi, který by přiznal, že podporuje potraty.



 
Sledováním reklamy se však člověk doví spousty zajímavých věcí a při nakupování se má aspoň čím řídit.

Nevím jak vy, ale když se dostavím do oddělení prodeje toaletního papíru propadám naprosté beznaději. Do dáli se táhnou regály s touto potřebou a člověk propadne panice. Technické parametry obsahují tajemné názvy jako: jednovrstvý, dvouvrstvý, třívrstvý. Některé jsou růžové, další bílé, další jsou potištěné kytičkami, případně abstraktními vzory. Rozhodování se zabere tolik času. Jaké zvolit kritérium? Podle ceny? – Nechci vypadat, že na to nemám. Odolnost proti protržení? Savost? – Nechci u pokladny vypadat jako blbec, který si ani neumí vybrat hajzlpapír. Praktický pokus se asi provést nepodaří, nejsou tu k dispozici kabinky a navíc, když jsem posledně zkoušel hebkost, křičely na mě zákaznice a zavolaly ochranku.

Vzpomněl jsem si na Pampers. V televizní reklamě se o tomto produktu vyslovovali velmi pochvalně. Prý nevznikají opruzeniny, pleť zůstane hebká a má to téměř nekonečnou savost. Vyzkoušel jsem a nemohu si to vynachválit. Sice jsem měl na začátku jisté obtíže, protože když jsem konal podle návodu, vznikla někde chyba, protože jsem se do toho nemohl vejít, a také mi nebylo jasné, jestli se to po utření má vyhazovat, v reklamě tvrdili, že ne, že v tom má člověk zůstat kvůli hebkosti kůže celou noc. To se mi však nezdálo hygienické, a tak jsem obětoval hebkost a celou záležitost jsem vyřešil jednoduše rozstříháním na menší kousky. Při každém použití nyní mohu ocenit nádhernou savost, nevznikají mi opruzeniny a od té doby co nakupuji tento výrobek, jsem ušetřil spoustu času, který bych jinak neplodně trávil rozhodováním.

Vyznění reklam je v naprosté většině příkladů pozitivní a funguje k mé naprosté spokojenosti. Rád bych se však zde zmínil i o některých negativních příkladech, kdy výrobce propaguje výrobky, které jsou na první pohled vadné.

Před nějakým časem jsem viděl v televizi reklamu, při které si vyrazila maminka s třemi malými dětmi do hor. Vjeli autem na nádhernou rozkvetlou louku (už to mi připadá uhozené, že proti tomu nezakročila policejní horská služba), vystoupili a jali se všichni skotačit, načež došlo k nebezpečné situaci, protože propagované nové!! auto, tuším Renault, se rozjelo pozpátku ze stráně dolů. Naštěstí se nikomu nic nestalo, protože auto se samo na rovince zastavilo. Viditelně otřesená maminka auto doběhla, naložila děti a odjela. Vůbec se jí nedivím, že hned jela domů, aby se mohla vzpamatovávat z hrůzného zážitku. Ať mi ale, nikdo nevykládá, že si mám jít koupit nové auto, u kterého nefungují ruční brzdy!

Mohli byste namítnout, že ta maminka zapomněla ruční brzdu zatáhnout, ale to není možné. Zkuste si vystoupit z auta v kopci, když nemá zataženou ruční brzdu. Než vystoupily všechny děti včetně maminky, nějakou dobu to trvalo. Ke všemu se auto dalo do pohybu až po nějaké době, takže to můžeme vyloučit.

Dalším příkladem závadného výrobku, je reklama na čokoládu Milka. Někde v Alpách roste kontaminovaná tráva, po jejíž konzumaci krávy celé zfialoví. Výrobce nejenže nekoná kroky k nápravě, ale bez jakýchkoliv morálních pochyb toto mléko pocházející z kontaminovaných krav používá k výrobě mléka a posléze čokolády, o které tvrdí, že je mimořádně lahodná. Jedná se naprosté selhání kontrolních mechanismů EU. V dnešní době, kdy se dbá na ekologii takovým způsobem, že nesmíte zašlápnout brouka, nechává zodpovědné orgány tento případ naprosto chladným. Když dojde k výsevu geneticky modifikované kukuřice, je to mimořádná událost, a takové pole je bez milosti likvidováno, jen na základě zásady předběžné opatrnosti, a taky dochází k naprosto viditelnému zfialovění celých krav, ale to už nikoho nezajímá.

Jedna z mých připomínek k reklamě, jako takové, tkví nad vývěrem účinkujících. Co to tam najímají za idioty? Viděl jsem muže, evidentně to byl reklamní model, naprosté hovado. Vytahoval se, že si myje šampónem jen půlku hlavy! Napadlo by vás to? Nikdy jsem si o reklamních modelech nemyslel, že jsou to fontány inteligence, ale tohle?

Abych však nepomlouval jen muže. Nedávno vysílali rozhovor dvou žen po příletu z ciziny. Pravděpodobně se seznámily v letadle. Ta hloupější a arogantnější se nehorázně vytahovala, že její svetr (vypadal opravdu hezky) je vypraný v Perwolu. Samozřejmě ji vyhmátli celníci, začali ji ochmatávat, jestli je opravdu tak hebká a zdrželi ji tam na pěkně dlouho. Ta druhá prošla bez kontroly a jestli pašovala diamanty spokojeně žije mezi námi.

Nebo další příklad. Jestli jste někdo pracoval v kiosku na pláži víte, že je to strašná práce. Vedro, potíte se jak prase a není kam utéct, protože musíte obsluhovat nekonečnou frontu zákazníků. Člověk je rád za chvíli klidu, když si může trochu dáchnout. Vyprávěla mi o tom jedna známá, která prodávala na pláži v Itálii.

No a nyní si představte situaci, kdy dvě prodavačky prodávající v kiosku na pláži, a ta jedna si umyje vlasy novým šampónem před! směnou, aby byly hebké a jemné, což způsobí nejen to, že jí létají kolem hlavy při sebemenším vánku, ale jakmile se zpotí, dostává s každým větrným poryvem úder, jako mokrým hadrem. Ke všemu si nechá vlasy rozpuštěné, takže všichni chlapi stojí jen v její frontě, tudíž se ani na chvilku nezastaví a musí makat, že za chvíli plive plíce. No řekněte sami, není to kráva?

Reklama na jistě dobrý a potřebný výrobek nepůsobí věrohodně, když ji propagují takoví lidé.
Takže lepší výběr účinkujících bych prosil. Aby to nebyli, na první pohled, úplní idioti.





Rubrika: Šepoty a výkřiky | 9.05.2008, 14:03:00

14 komentářů:

  1. hrozně mi chybí reklamy český sody....hodně je neznámá je ta,kde si hraje malá holčička na písku a najednou se jí tam vyčíslí ceny orgánů a ..\"vidíme byznys za vším\"(hospodářské noviny

    OdpovědětVymazat
  2. Reklamu shledávám hodnou pozornosti, jen mě začíná děsit, že když budu chtít jet někam na dovolenou s cestovní kanceláří, dostanu s sebou na cestu dítě zdarma.
    Rozhodně bych se něchtěl starat během své dovolené o nějakého cizícho parchanta.

    OdpovědětVymazat
  3. Reklamy jsou určeny pro ženy a podle toho taky vypadají.
    Muži se reklamou nenechají příliš ovlivnit a taky tolik nenakupují jako ženy a tak je přirozené, že výrobci reklam je směřují na ženy a vytvářejí je tak, aby se jim dařilo nakupující ženy ovlivňovat.

    OdpovědětVymazat
  4. A co ten exot co si myje půlku hlavy, ten je taky určen pro ženy?

    OdpovědětVymazat
  5. Na kontaminaci alpských luk jedy působícími krávám lokální odkysličení krve (a následně fialový fleky po těle) jsou úřady EU krátký hlavně proto, že k ní dochází ve Švýcarsku ;)

    OdpovědětVymazat
  6. to Jarda: Tvrzení, že jsou reklamy určeny pro ženy není pravdivé, což mohu doložit například reklamou na pivo, na libovolné auto, a na lihoviny.

    to Špaaček: Pokud už nepůsobí úřední státní jednotky, měly by bít na poplach úderné jednotky Greenpiss, nebo ekologického hnutí, ale ty to evidentně také nezajímá.

    OdpovědětVymazat
  7. ... a takový lidi nám budou něco vykládat o Temelínu.

    OdpovědětVymazat
  8. Včera při procházce městem, mě oslovil reklamní reklamník a nabídl mi návštěvu zábavního podniku. Zaujalo mě, že na nabízených letácích byly vyobrazeny ženy s minimem oblečení.
    Musím, konstatovat, že reklama nelhala. Uvolnění, které jsem pociťoval po opuštění podniku vrátilo mé myšlenky k tomu, že tato reklama naprosto zcela jistě nebyla určena ženám. Doporučuji proto svému oponentovi, aby dříve než vypustí nějaké své tvrzení do světa, uvolnil tlak, který zabraňuje jeho mozkovým buňkám v přemýšlení. Zcela jistě se to projeví na kvalitě jeho argumentů.

    OdpovědětVymazat
  9. Reaguji na tento tvůj názor: Sledováním reklamy se však člověk doví spousty zajímavých věcí a při nakupování se má aspoň čím řídit.

    Co je to za blábol? :-) Hlavním cílem reklamy je přilákat zákazníka, tzn. ti všechno vychválí do nebe a zatají negativní stránky. Takže podle reklamy se fakt neřiď...

    OdpovědětVymazat
  10. to 10:
    Když ne podle reklamy, tak podle čeho?
    Jak se jinak dovím, že takové báječné věci vůbec existují?

    OdpovědětVymazat
  11. Zkus někdy chodit mezi lidi. Upeč bábovku, zajdi na návštěvu, odskoč si, koukni, jakej mají toaleťák.... a když takhle obejdeš deset přátel, budeš mít dostatek zkušeností na to, aby sis vybral v obchodě.
    - ovšem za cenu deseti bábovek. Domnívám se však, že pocit hebkosti na určitých částech těla za to stojí. :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Někdo by měl vyhlásit soutěž o nejuhozenější tel.reklamy. Je jich spousta,např: že nejhezčí dny ženy,jsou s vložkou.Mě připadá nejprdlejší jak chce chlapeček kakat,ale ne doma,pouze ne Kájově záchodě.Předpokládal bych logickou reakci mámy: tak se třeba po...! Dodávám,že nareklamy moc nekoukám,nejspíš jsou i horší!

    OdpovědětVymazat
  13. Teda vy máte starosti...

    OdpovědětVymazat